English
نما آهنگ ها
رباعیات خیام
اكنون كه ز خوشدلي بجز نام نماند
يك همدم پخته جز مي خام نماند
دست طرب از ساغر مي باز مگير
امروز كه در دست بجز جام نماند!

ايكاش كه جاي آرميدن بودي
يا اين ره دور را رسيدن بودي
كاش از پي صد هزار سال از دل خاك
چون سبزه اميد بردميدن بودي!
تک آهنگ ها

محمدرضا حائری | پیامِ شب داریوش شایگان و معماری اصفهان

شب داریوش شایگان و معماری اصفهان، شب‌های بخارا، 8 تیرماه 97، اصفهان

چشم انداز تفکر در معماریِ معاصر ایران
در دوران پس از شایگان

محمدرضا حائری
محمدرضا حائری
 
هر نویسنده جهانگرد متفکری از سفرهای خود شرحی از دیده‌ها و شنیده‌ها را با ما در میان می‌گذارد. اما در سفری که از بَنارس شروع شد و از شهرهایِ اصفهان، پاریس و لوس‌آنجلس عبور کرد، شایگانِ جهاندیده، جهان‌بینی خود را درباره این چهار شهر عرضه کرد؛ و به ما گفت که چگونه این شهرها و بناهای درون آن‌ها را اسطوره‌ها، نیروی‌های فرازمانی، اراده‌های فرامکانی، آگاهی‌های سرزمینی و نظام‌های سرمایه‌دارانه شکل داده‌اند.
 
ادای سهم داریوش شایگان به معماری و شهرسازی ایران از اولین نوشته‌ها تا آخرین گفت‌گوهایشان، قابل‌شناسائی و پیگیری‌ست. توجه شایگان به معماری ایران توجّهی فنی و هنرشناسانه نیست. این متفکر آزاد و آزاداندیشِ ایرانِ معاصر معتقد است که بناها و شهرها دارای روح هستند و اندیشه‌های رنگارنگ و بلندپروازانه انسانی را نمایندگی می‌کنند. "فضا، مظهر تجّلی روح فیاض قوم ایرانی است". بناهائی که واجد ارزش‌های معمارانه هستند می‌توانند از مسیرِ زمانِ خطّی خارج شده و در مکان خود از جایگاهی جاودان برخوردار شوند.
 
دوران پس از شایگان با خود اندوخته‌های شایان توجه و اندوه‌های بس نگران‌کننده‌ای را همراه دارد. اندوخته‌هائی که ما را به جلوه‌هایی از شناخت معماری ایران نزدیک ‌می‌کنند و نگرانی‌هائی که می‌پرسند وضعیت تفکر آگاه و خلاق پس از او چگونه خواهد بود؟
 
با مهر و احترام
محمدرضا حائری
8 تیرماه 97
 
خبرنامه
كتاب شناسي



تحلیل شخصیت خیام
پدیدآورنده: محمد تقی جعفری تبریزی
ناشر: تهران، کیهان - 1364
تعداد صفحه: 365
ادامه
خیام پژوهان

ادوارد فیتزجرالد